2013年8月20日 星期二

主后 2014/08/11 主日崇拜
主后 2014/08/11 主日崇拜
由張心一弟兄证道
 
誰的神?
 
  Jon 2:1  約拿在魚腹中禱告耶和華他的神,
  Jon 2:2  說:我遭遇患難求告耶和華,你就應允我;從陰間的深處呼求,你就俯聽我的聲音。
  Jon 2:3  你將我投下深淵,就是海的深處;大水環繞我,你的波浪洪濤都漫過我身。
  Jon 2:4  我說:我從你眼前雖被驅逐,我仍要仰望你的聖殿。
  Jon 2:5  諸水環繞我,幾乎淹沒我;深淵圍住我;海草纏繞我的頭。
  Jon 2:6  我下到山根,地的門將我永遠關住。耶和華我的神啊,你卻將我的性命從坑中救出來。
  Jon 2:7  我心在我裡面發昏的時候,我就想念耶和華。我的禱告進入你的聖殿,達到你的面前。
  Jon 2:8  那信奉虛無之神的人,離棄憐愛他們的主;
  Jon 2:9  但我必用感謝的聲音獻祭與你。我所許的願,我必償還。救恩出於耶和華。
  Jon 2:10  耶和華吩咐魚,魚就把約拿吐在旱地上。
約拿的禱告(1)
  神俯聽約拿的求告聲音
God is the one who listens to prayer in Jonah's most trialed time. (2:2)
  約拿知道災難出於神
Jonah knew that God saved him. He did not say: why me because he knew his troubles (大水環繞我,波浪洪濤都漫過我身,諸水環繞我,諸水環繞我) was  from God (我從你眼前雖被驅逐) (2:3)
 
約拿的禱告(2)
  約拿仍仰望神
Jonah is still longing for God and His presence (2:4 我仍要仰望你的聖殿; 2:7 我就想念耶和華。我的禱告進入你的聖殿,達到你的面前)
  救恩出於耶和華
Jonah knew God well! (2.9)
  約拿向神許願
Jonah made a promise: 2.9 我所許的願,我必償還
 
約拿認識耶和華嗎?
  Did Jonah know the Lord? Ans. Yes!
  Proof:
  He knew he was reason for storm (v1:10)
  He knew that the storm would die down once he was no longer on the ship (v1:12)
  2:1約拿在魚腹中禱告耶和華他的神 and He knew God would listen
誰的神
  Jon 1:3  約拿卻起來,逃往他施去躲避耶和華;下到約帕,遇見一隻船,要往他施去。他就給了船價,上了船,要與船上的人同往他施去躲避耶和華。
  Jon 1:4  然而耶和華使海中起大風,海就狂風大作,甚至船幾乎破壞。
  Jon 1:5  水手便懼怕,各人哀求自己的神。他們將船上的貨物拋在海中,為要使船輕些。約拿已下到底艙,躺臥沉睡。
獨一的神
  Jon 1:6  船主到他那裡對他說:「你這沉睡的人哪,為何這樣呢?起來,求告你的神,或者神顧念我們,使我們不至滅亡。」 Jon 1:7  船上的人彼此說:「來吧,我們掣籤,看看這災臨到我們是因誰的緣故。」於是他們掣籤,掣出約拿來。
  Jon 1:8  眾人對他說:「請你告訴我們,這災臨到我們是因誰的緣故?你以何事為業?你從那裡來?你是那一國?屬那一族的人?」
  Jon 1:9  他說:「我是希伯來人。我敬畏耶和華那創造滄海旱地之天上的神。
水手的神?
  Jon 1:13  然而那些人竭力盪槳,要把船攏岸,卻是不能,因為海浪越發向他們翻騰。
  Jon 1:14  他們便求告耶和華說:「耶和華啊,我們懇求你,不要因這人的性命使我們死亡,不要使流無辜血的罪歸與我們;因為你耶和華是隨自己的意旨行事。」
當我們面對苦難時,如何面對?
  How do we face troubles (distress) in our life?
  Jonah did not say: “why me!” in his prayer
The last week before Mathew Warren’s death
  Mathew committed a suicide on April 5 (5 days after Easter) 2013 at the age of 27
  Rick’s Message on radio -- Hope daily show
  Rick’s Planned message: How to win the mind
  Rick’s sabbatical to write a 2nd book
  Rick was sick: double pneumonia
  The Warren family was under attack!
How did Kate and Rick Warren get through?
  They stepped down from the pulpit to mourn
  On July 28, Rick gave his first sermon on the topic: how we got through
  What was the main verse that he used?
  What was the main message that he provided?
  What was the key word that he emphasized?
Rick Warren’s 6 Stages of Loss
  Shock: a human emotion
  Sorrow (Grief): a Godly emotion; e.g. TV show 24: grief differently if you know the end of the story
  Struggle (Why me): no need for explanation; need God
  Surrender: experience peace in life
  Sanctification: (God’s transformation of you)
  Service: let your pain experience to help others
Key Verses
  2Co 1:3  愿颂赞归与我们的主耶稣基督的父神,就是发慈悲的父,赐各样安慰的神。
  2Co 1:4  我们在一切患难中,他就安慰我们,叫我们能用神所赐的安慰去安慰那遭各样患难的人。
  2Co 1:5  我们既多受基督的苦楚,就靠基督多得安慰。
  2Co 1:6  我们受患难呢,是为叫你们得安慰,得拯救;我们得安慰呢,也是为叫你们得安慰;这安慰能叫你们忍受我们所受的那样苦楚。
  2Co 1:7  我们为你们所存的盼望是确定的,因为知道你们既是同受苦楚,也必同得安慰。
Key Word: We know
  2Co 1:7  我们为你们所存的盼望是确定的,因为知道你们既是同受苦楚,也必同得安慰。
  Rom 8:28  我们晓得万事都互相效力,叫爱神的人得益处,就是按他旨意被召的人。
  Rom 5:3  不但如此,就是在患難中也是歡歡喜喜的;因為知道患難生忍耐,Rom 5:4  忍耐生老練,老練生盼望;Rom 5:5  盼望不至於羞恥
What do we know?
  2Co 1:3  Praise God, the Father of our Lord Jesus Christ! The Father is a merciful God, who always gives us comfort.
  2Co 1:4  He comforts us when we are in trouble, so that we can share that same comfort with others in trouble.
  2Co 1:5  We share in the terrible sufferings of Christ, but also in the wonderful comfort he gives.
  2Co 1:6  We suffer in the hope that you will be comforted and saved. And because we are comforted, you will also be comforted, as you patiently endure suffering like ours.
  2Co 1:7  You never disappoint us. You suffered as much as we did, and we know that you will be comforted as we were.
我們知道 We know:
  必得安慰 How to get through trouble time: 2 Cor 1:3-7
  神所喜悦的必成就 Isa 46:9-10
  神总不撇下你 Heb 13:5 (We know: never will I forsake you)
  萬事互相效力 Rom 8:28 (We know that in all things God work for the good of those who love Him.)
  患難中也是歡歡喜喜的 Rom 5:3-5 (Mathew is no longer in pain! Choose joy! )
  四面受敵,卻不被困住 2 Cor 4:8-11; 18
  苦楚是至暫至輕的 2 Cor 4:16-18
  2Co 4:8  我們四面受敵,卻不被困住;心裡作難,卻不至失望; 2Co 4:9  遭逼迫,卻不被丟棄;打倒了,卻不至死亡。
  2Co 4:10  身上常帶著耶穌的死,使耶穌的生也顯明在我們身上。
  2Co 4:11  因為我們這活著的人是常為耶穌被交於死地,使耶穌的生在我們這必死的身上顯明出來。
  2Co 4:16  所以,我們不喪膽。外體雖然毀壞,內心卻一天新似一天。
  2Co 4:17  我們這至暫至輕的苦楚,要為我們成就極重無比、永遠的榮耀。
  2Co 4:18  原來我們不是顧念所見的,乃是顧念所不見的;因為所見的是暫時的,所不見的是永遠的。
 
如果耶穌在心里,是什麼感覺?
  A facebook event for Jianxiu
  Out of 52 brothers and sisters provided the answers to this question
  Here is a summary of the results based on frequency counts of key words
 
Group A (Most Frequently cited more than 3 votes)
  平安(平靜 舒坦Peace) 11115 11115 11115 111 (18)
  (充滿溫馨 Love)11115 11115 11 (12)
  不懼怕(安全感 被保護 歸宿 fearlessness) 11115 11115 11 (12)
  踏實(依靠 assurance ) 11115 111 (8)
  喜樂 (Joy) 11115 11 (7)
  滿足(感恩 gratefulness) 11115 1 (6)
  同在 (His presence) 1111 (4)
Group B (Objection to the question itself!)
  感覺是不可靠的!  Feeling is not trustworthy! (3)
  Group C (Other keywords less than 3 votes)
  幸福 (Blessing) 11 (2)
  盼望 (hope) 11 (2)
  不變 (steadiness) 1 1 (2)
  釋放(Relief) 1
  不憂慮 (worry free) 1
  信心 (faith) 1
  督促  (compelling to  spread gospel) 1
  敬畏 (fear of God) 1
  能力 (power)  1
  奇妙 (wonderful) 1
  被接受 (acceptance) 1
 
誰的神?Conclusions
  我們知道 We know:
  耶和華是創造滄海旱地之天上的神。The God who created heaven and earth is our God
  你的神,就是我的神。(Ruth 1:16) Ruth: Your God is myGod!
  救恩出於耶和華 Grace from God
  我的神與我同在直到世界的末了。 He will be with you till the end of the world no matter what happens!
 

沒有留言:

張貼留言

Copyright Text